جامع ترین راهنمای چاپ کاتالوگ و بروشور

چاپ کاتالوگ و بروشور

چاپ کاتالوگ و بروشور علیرغم اینکه در دنیای امروز همه چیز به سمت دیجیتال شدن در حال حرکت می باشد، هنوز از بهترین شیوه های برندینگ و تبلیغات به شمار می رود. با طراحی صحیح و نمایش درست و جذاب اطلاعات درج شده در این عناصر تبلیغاتی می توان گام موثری در معرفی برند و محصولات برداشت. قیمت چاپ کاتالوگ و بروشور، جنس کاغذ به کار رفته در آن و نوع چاپ از جمله مواردی هستند که در این زمینه باید به آن توجه ویژه داشت. به همین خاطر در ادامه نگاهی جامع به هر آنچه که باید درباره چاپ و طراحی کاتالوگ بدانید خواهیم داشت.

انواع چاپ کاتالوگ و بروشور

اگر کمی با صنعت چاپ و تبلیغات آشنایی داشته باشید، بدون شک با اصطلاحاتی از قبیل چاپ فوری کاتالوگ یا چاپ حرفه ای بروشور برخورد داشته اید. ممکن است برایتان سوال باشد که چه تفاوتی در بین سیستم و صنعت چاپ فوری و حرفه ای وجود داشته و هر یک چه مزایا و معایبی را به همراه دارند. در حالت کلی صنعت چاپ کاتالوگ به دو بخش تقسیم می شود که عبارتند از چاپ افست و چاپ دیجیتال.

چاپ افست چیست

چاپ افست یکی از بهترین و مرغوب ترین سیستم های چاپ می باشد که نه تنها برای چاپ کاتالوگ و بروشور، بلکه در چاپ کتاب هایی که کیفیت تصاویر در آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همچنین برای چاپ کارت ویزیت و غیره کاربرد دارد. سیستم چاپ افست به گونه ای طراحی شده است که هر یک از رنگ های طرح به صورت جداگانه روی کاغذ و سطح مورد نظر قرار میگیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های چاپ افست کاتالوگ استفاده از سیستم رنگی CMYK می باشد. با توجه به سیستم رنگی مورد نیاز برای چاپ افست، لازم است طراح گرافیک تنظیمات لازم و متناسب با آن را در زمان خروجی گرفتن از طرح نهایی اعمال کند.

چاپ فوری کاتالوگ و بروشورچاپ افست در حالت کلی کیفیت بسیار خوبی دارد و علاوه براین، از نظر قیمت نیز بیشتر از سایر سیستم های چاپ می باشد. همچنین لازم به ذکر است که فرآیند چاپ با این سیستم کمی زمان بر می باشد و برای چاپ با تیراژ پایین مناسب نیست. در نتیجه، اگر برای چاپ کاتالوگ عجله زیادی ندارید و تیراژ سفارشتان بالاتر از هزار است، چاپ افست می تواند گزینه خوبی باشد.

چاپ دیجیتال چیست

چاپ دیجیتال نوع دیگری از سیستم های چاپ می باشد که دارای سیستم پخش رنگ خطی است. با توجه به اینکه رنگ ریزی در این سیستم به صورت خطی و همزمان انجام میشود، در نتیجه سرعت عمل بیشتری نسبت به افست دارد. یکی از بزرگترین محدودیت های چاپ دیجیتال، پشتیبانی کردن از تعداد اندکی از جنس های مختلف کاغذ می باشد.

برای چاپ کاتالوگ فوری و ارزان که تیراژ سفارش زیاد نباشد، بهترین گزینه چاپ دیجیتال می باشد. با این انتخاب در زمان و هزینه تا حد زیادی صرفه جویی خواهید کرد. البته لازم به ذکر است که از چاپ دیجیتال بیشتر برای چاپ سربرگ، تراکت و کارت ویزیت استفاده میشود.

بهترین کاغذ برای چاپ کاتالوگ و بروشور

طراحی حرفه ای کاتالوگ تنها زمانی می تواند بهترین نتیجه و بازخورد را دریافت کند که کاملا حرفه ای ارائه شود. به همین خاطر است که باید در چاپ بروشور به نوع و جنس کاغذ توجه زیادی داشته باشید. از پرکاربردترین کاغذها برای کاتالوگ و بروشور می توان به کاغذ تحریر و گلاسه اشاره کرد. از رایج ترین سوالاتی که در انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ کاتالوگ و بروشور برای اغلب افراد بوجود می آید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهترین جنس کاغذ برای چاپ کاتالوگ

کاغذهای موجود در بازار شامل کاغذ تحریر و گلاسه می باشند. بارزترین نمونه کاغذ تحریر، کاغذهای A4 می باشند که قدرت جذب جوهر در آنها بالا می باشد. این نوع کاغذ بخاطر جذب جوهر و بافت آن بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که بخواهید متن خاصی را چاپ کنید. به همین خاطر است که بیشتر برای سربرگ، فاکتور و چاپ پاکت کاربرد دارد.

کاغذ گلاسه به نوع خاصی از برگه های مخصوص چاپ گفته میشود که سطح براق آنها باعث میشود تا تصاویر و طرح های چاپ شده بر روی آنها کیفیت خوبی داشته باشند. کاغذ گلاسه از بهترین نوع کاغذها برای چاپ المان های تبلیغاتی از قبیل کاتالوگ و بروشور، کتاب های عکس و مجلات معتبر می باشد.

چاپ ارزان کاتالوگ و بروشور

معیارهای انتخاب کاغذ مناسب چاپ کدامند؟

همان طور که قبلا اشاره شد، کاغذ نقش بسیار مهمی در خروجی چاپ دارد و هر یک از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند. حال سوال این است که بر اساس چه معیارهایی می توان بهترین و مرغوبترین کاغذ را انتخاب کرد؟

گرماژ مهم ترین معیار در انتخاب کاغذ مرغوب می باشد که ارتباط مستقیم با وزن آنها دارد. به عبارت دیگر، گرماژ همان وزن کاغذ با سطح 100 سانتی متر در 100 سانتی متر است. البته لازم به ذکر است که وزن کاغذ در این ابعاد با ضخامت آن نیز یکسان است. در نتیجه می توان گفت گرماژ همان وزن و ضخامت کاغذ در ابعاد 100* 100 سانتی متر است.

دقت داشته باشید که هر چه گرماژ کاغذ بالاتر باشد، کیفیت آن بهتر است. رایج ترین کاغذهای تحریر موجود در بازار دارای گرماژ 70 تا 160 گرم بوده و در کاغذهای گلاسه بین 90 تا 300 گرم می باشد.

قیمت چاپ کاتالوگ

هزینه های مربوط به چاپ کاتالوگ بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین میشوند و به همین خاطر است که به طور دقیق نمی توان گفت کدام قیمت برای تمام طرح ها و سفارشات مناسب و مقرون به صرفه است. به عبارت دیگر، قبل از سفارش چاپ کاتالوگ چند فاکتور بسیار مهم را مد نظر داشته باشید تا بر همین اساس بتوانید منصافه بودن یا نبودن قیمت چاپ را بسنجید. از مهم ترین عوامل در قیمت چاپ کاتالوگ و بروشور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تیراژ و نوع چاپ

با توجه به اینکه تیراژ سفارش شما چه اندازه می باشد، می توان قیمت های مختلفی را تعیین کرد. در تیراژهای بالا که نوع چاپ افست برای آنها انتخاب میشود، قیمت نسبت به چاپ دیجیتال در تیراژ کمتر بیشتر است. چاپ افست در حالت کلی بخاطر داشتن کیفیت بالا و همچنین زمان بر بودن فرآیند چاپ هزینه بیشتری دارد.

چاپ بروشور و کاتالوگ

جنس کاغذ کاتالوگ

از مهم ترین فاکتورها در تعیین قیمت چاپ کاتالوگ می توان به جنس کاغذ اشاره کرد. از آنجا که قیمت کاغذ در بازار ثابت نیست و با توجه به میزان موجودی کاغذ در بازار قیمت ها افزایش و کاهش دارند، در نتیجه بر هزینه های چاپ نیز اثر می گذارند. به عبارت دیگر، نمی توان به طور دقیق گفت همیشه کاغذ گلاسه گران تر از تحریر است، چون ممکن است این دو کاغذ در برخی از روزهای سال قیمت یکسانی داشته باشند.

علاوه بر جنس کاغذ، کیفیت آن نیز بر قیمت نهایی چاپ اثر می گذارد. با انتخاب کاغذهای گلاسه با گرماژ بالا هزینه خرید کاغذ تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و در نهایت منجر به افزایش قیمت چاپ می گردد. البته کیفیت مطلوب چاپ روی این نوع کاغذ در بسیاری از مواقع باعث میشود تا شرکت ها و سازمان ها پرداخت هزینه بیشتر را ترجیح دهند.

طراحی کاتالوگ

فرآیند سفارش چاپ بروشور و کاتالوگ به دو صورت انجام میشود؛ 1- کارفرما فایل طراحی کاتالوگ را به چاپخانه تحویل داده و سفارش را ثبت می کند. 2- در برخی از مواقع ممکن است طراحی و چاپ همزمان با هم سفارش داده شوند. در این شرایط متعاقبا هزینه طراحی کاتالوگ به هزینه نهایی چاپ افزوده میشود.

البته دقت داشته باشید که هزینه طراحی کاتالوگ ها بر اساس تعداد صفحات کاتالوگ، میزان حرفه ای بودن آنها، طراحی چند زبانه بروشور و غیره متغییر است.

چاپ کاتالوگ محصولات

نکات مهم برای بالا بردن کیفیت چاپ کاتالوگ و بروشور

نکاتی که تا این قسمت از مطلب به آن اشاره شد، نگاهی جامع به سیستم و صنعت چاپ کاتالوگ و بروشور بود. انتخاب کاغذ مرغوب و سیستم چاپ با کیفیت زمانی می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد که طراحی را به اندازه چاپ جدی بگیرید. در نتیجه لازم است به این نکات در حین طراحی کاتالوگ دقت داشته باشید:

  • استانداردها را رعایت کنید. با توجه به اینکه چه ابعادی را برای کاتالوگ در نظر گرفته اید و قصد دارید کاتالوگ سه لت، چهار لت و یا پنج لت باشد، باید استانداردها را کاملا رعایت کنید. ابعاد هر صفحه و میزان فاصله از حاشیه ها باید به توجه به ابعاد کاغذهای موجود در بازار تنظیم شود.
  • تصاویر با کیفیت استفاده کنید. چاپ افست زمانی می تواند طرح نهایی را با کیفیت بالا بر روی کاغذهای مرغوب ظاهر کند که طرح کیفیت کافی را داشته باشد. از آنجا که تصاویر از مهم ترین المان ها در طراحی کاتالوگ محسوب میشوند، در نتیجه لازم است تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • با رنگ ها و خروجی آنها در صنعت چاپ آشنا باشید. یک طراح حرفه ای باید بتواند تنظیمات نرم افزارهای طراحی از قبیل فتوشاپ و غیره را به گونه ای انجام دهد که خروجی واقعی را دریافت نماید.
  • به روکش نهایی طرح در چاپ کاتالوگ توجه داشته باشید. از آنجا که کاتالوگ ها در واقع نقش کتابچه های راهنمای محصول را دارند، در نتیجه باید در برابر استفاده زیاد مقاوم باشد. انتخاب روکش های مناسب مانند سلفون مات، سلفون حرارتی، سلفون های UV و غیره نقش بسیار مهمی در درخشندگی بیشتر کاتالوگ دارند.

چاپ کاتالوگمقالات

1 Comment

  • واقعا کارهای چاپی که انجام میدید با کیفیت هستند خیلی از کاتالوگایی که برای من چاپ کردید راضی هستم با قدرت ادامه بدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
در امور چاپی نیاز به کمک دارید؟
سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه امور چاپی از قبیل چاپ پاکت ، چاپ سربرگ ، چاپ ست اداری و ... مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.